Svenskan (och DN) är ute och cyklar

Svenska Dagbladets ledarredaktion gillar inte cykling. Nu har man letat upp en studie som gjorts på CTS, Centrum för transportstudier, ett forskningsinstitut som finansieras av bl.a. vägverket och WSP. I studien försöker man mäta hur mycket en satsning på cyklismen skulle minska köerna för bilister.
Man har använt reseundersökningar från 2004 och 2006 och konstaterar att potentialen för minskning av biltrafiken vid Stockholms infarter är 0,3%, 3% resp. 8% för reslängder på 5, 10 resp. 15 km. När det gäller trafiken i innerstan så är minskningen 2%, 7% resp. 11%. Som jämförelse kan nämnas att t.ex. under sportlovet så minskar biltrafiken med ca. 10%.
I undersökningen har man (medvetet?) lagt in ett antal restriktioner som gör att man underskattar effekten. För det första så har man antagit att man aldrig skjutsar barn på cykel eller kan använda cykeln när man handlar mat. Det är inte bara så att man kan konstatera att detta inte är sant, man räknar inte heller med att människor kan förändra sina beteenden, t.ex. att man kan först cykla hem, sen gå och handla i sin kvartersbutik, eller promenera med barnen till dagis och sedan cykla därifrån till jobbet osv.
Det andra skälet till att man underskattar effekterna är att man inte räknar med att någon byter från kollektivtrafik till cykel om förhållandena för cyklister förbättras. Mindre trängsel på tåg, tunnelbanor och bussar gör dessa mer attraktiva och borde därför kunna locka bilister att byta till kollektivtrafik.
Det tredje och viktigaste skälet att man underskattar potentialen för att minska trängseln på vägarna genom att satsa på cyklismen är att man räknat på genomsnittet för hela dygnet, inte på rusningstrafiken. I bl.a. undersökningar från Köpenhamn kan man konstatera att cyklismen är mycket mer koncenterad till rusningstiden jämfört med bilismen. I rusningstid utgör cyklisterna >50% av infarterna till innerstan, jämfört med 38% om man tittar på hela dygnet. Köpenhamn är också en stad som man kan studera för att i verkligheten se att en medveten satsning på cyklismen faktiskt kan minska bilåkandet signifikant.
Man kan konstatera att en satsning på cyklismen har potential att minska bilköerna, kanske på ett sånt sätt att vi får uppleva en sportlovstrafik året om. Och det till en kostnad som är en mycket liten bråkdel av vad som skulle krävas om vi vill uppnå samma effekt genom nya vägprojekt. Pengar som kunde satsas på skolan, äldreomsorgen och miljön, istället för vägverket och WSP.

DN, DN1

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s