Fel slutsats

Foto: Ruth Skalin

Stockholmscentern framför i en debattartikel i SvD goda argument för att vi ska bygga en tätare och mer miljövänlig stad som sparar grönområden. Tyvärr tror de att skyskrapor i City leder dit, vilket är osannolikt. Istället borde stadsbyggnadsdebatten lämna innerstaden och se på vad vi kan göra i förorterna, där 85% av Stockholmarna bor.
Det finns många skäl mot att bygga skyskrapor i City. Förutom att man förstör en av världens vackraste stadssilhuetter, en viktig del av den skönhet som placerar Stockholm på världskartan och lockar miljoner turister, så riskerar vi med centerns politik, man vill också bl.a. släppa skyltningen fri, att stan mest kommer att likna en halvstor stad i tredje världen eller den amerikanska södern. Istället måste vi återskapa Stockholm som en europeisk storstad, en stad byggd av och för människor och kultur.
Det finns också ekonomiska argument som talar mot skyskrapor. De riktigt höga hus som byggs idag gör det som olönsamma skrytbyggen, avsedda att sätta någon bortglömd ort eller diktatur på kartan. Med 1,2 milj. kvm. outhyrda kontorsytor och överskott på hotellrum, så är den enda marknaden bostäder. Att bygga högt är dyrt, oerhört dyrt om räknar kvadratmeterpris. Om man därtill lägger kostnaden för spåröverdäckning så skulle det krävas kvadratmeterpriser som extremt få människor kan betala, och förmodligen ingen vill betala i det här läget.
Att bygga en hållbar stad handlar istället om att förtäta där det behöver förtätas, där det behövs större underlag för affärer och kollektivtrafik. Det finns en potential att bygga hundratusentals lägenheter i våra krisande mindre förortscentra, vilket skapar närhet inte bara för de som flyttar dit utan också för hela området. Vi behöver också komplettera våra stora villaområden med småskaliga flerbostadshus, inte minst för att man ska kunna bo kvar när livet och familjeförhållandena förändras.
Den absolut viktigaste frågan för att bygga en attraktiv och hållbar stad handlar om trafiken. Motorvägar och parkeringsöknar har mördat staden. Vi måste satsa våra resurser, 100% av trafikinvesteringarna, på spårburen kollektivtrafik, framför allt ett nätverk av light rail-förbindelser som binder samman ytterstaden. Vi måste bygga bostäder och parker där idag parkeringsöknarna breder ut sig, vi måste sänka eller avskaffa parkeringsnormerna, som både fördyrar byggandet, förfular staden och förstör miljön. Framför allt måste vi stoppa Förbifart Stockholm! Det borde våra politiker, både Centerpartister och Folkpartister tala om istället!
Se också SvD.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s