Vad betyder avknoppning?

Frågan om avknoppning har blivit en het politisk potatis i ett antal Stockholmskommuner, sedan moderaterna gått på offensiven och med hjälp av denna omskrivning vill sälja ut kommunala skolor till rektorer och lärare. Det finns ett antal problem med dessa avknoppningar, bl.a. att de t.ex. i Täby har gjorts till underpris, vilket inte bara drabbar skattebetalarna utan också försämrar konkurrensen för existerande friskolor. Om det blir för få kommunala skolor i ett område finns det risk att kommunen inte kan leva upp till sina förpliktelser att kunna erbjuda alla elever plats. Man kan ju också fråga sig varför rektorer och lärare ska få en gräddfil, borde man inte sälja ut skolorna till högstbjudande i sådana fall? Om man tar sin utgångspunkt i två fakta, för det första att konkurrens är bra, när man etablerar friskolor skärper sig också de kommunala skolorna, för det andra kommunen har ansvar för att det finns tillgång till skolor överallt, så skulle man kunna arbeta med en modell som denna:
1) Det är bra att så många friskolor som möjligt etablerar sig och konkurrerar med de kommunala skolorna.
2) De kommunala skolor som inte förmår locka tillräckligt många elever läggs ner om det finns andra kommunala skolor nära, annars får man försöka med andra åtgärder, t.ex. att byta ledning.
3) Slutresultatet blir att vi får en bra blandning mellan bra friskolor och kommunala skolor utan att behöva gå omvägen via avknoppningar
Se DN
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s